donderdag 22 april 2010

Grote broek wordt kleine broek

Wat een klus, kniestukken op broeken zetten. Hoe leuk het lapje ook is, dit is echt niet mijn favoriete bezigheid. Ik laat dit dus ook altijd liggen. Weken, maanden. En dan kan het gebeuren dat een nieuwe broek, twee keer gedragen, maar stuk gevallen, "opeens" te klein is. Helaas!
En dan is het opzetten van zo'n kniestuk al helemaal niet leuk meer.
Kleren die de oudste te klein zijn en er nog goed uitzien schuiven we altijd door naar de middelste. 't Zijn twee jongens, dus dat is handig. Wel hebben ze allebei zo'n verschillend figuur dat ik broeken niet eens hoef te bewaren. De oudste is een lange slanke den. De middelste heeft lekkere Hollandse billen (om in te bijten zo lekker).
Deze broek was de oudste te klein geworden, maat 110. Maar hij paste wel bij de middelste, was alleen te lang. Ik kreeg het idee om er gewoon de knieën tussenuit te knippen en hem daarna opnieuw weer aan elkaar te naaien. En het is best goed gelukt. Morgen even passen. Maar voila, maatje 86.


1. Bepaal welk stuk je er tussenuit wilt hebben (zie je het gat in de rechterknie, hij kan net fietsen).
2. Knip netjes en recht.
3. Keer het onderste stuk pijp en vouw dit om het bovenste stuk pijp, de goede kanten van de stof op elkaar. Ik heb uitgemeten hoe lang ik de pijpen wilde hebben en zette stipjes met een viltstift op de lijn waar ik wilde stikken.
4. Ik denk dat ik verkeerd heb gemeten want de linkerpijp was 1 cm. langer, die moest dus nog een keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Superleuk dat je me laat weten wat je vindt!