vrijdag 24 januari 2014

Zelf een shampoobar (zeep) maken

Al een aantal keren bestelde ik shampoobars in Amerika. Heerlijke, natuurlijke shampoo. En mijn haar vond het heerlijk! Toen ik ergens op internet las dat je ze ook zelf kunt maken... natuurlijk, alles wat je in de winkel koopt kun je zelf maken. Hoe naïef gedacht dat je alles moet kopen! En dit was nu nèt een uitdaging voor mij.
De kunst is om te zoeken naar het juiste recept. Zeep is geen shampoo. En in deze Beginner's guide gaat het om zeep. Dit doen we de volgende keer. Maar mijn shampoobars zijn op en sinds ik weer winkelshampoo gebruik is mijn haar net touw. Ik googelde wat af en creëerde mijn eigen recept, met behulp van de Soapcalc zie je precies welke eigenschappen jouw zeep heeft en in welke verhoudingen je de spullen dient te gebruiken.
 Hier mijn recept.

Wat heb je nodig:
  • 200 gram olijfolie
  • 200 gram kokosolie (Toko of Natuurvoedingswinkel)
  • 60 gram castorolie, oftwel wonderolie (verkrijgbaar bij de drogist)
  • 60 gram amandelolie (deze is van de Etos en staat naast de wonderolie achter de balie)
  • 30 gram sheabutter (De Tuinen)
  • 79 gram natriumhydroxide (NaOH, de gootsteenontstopper van het Kruidvat bevat 100% natriumhydroxide. Wat zeg je? Gootsteenontstopper? Ja echt, dat heb je nodig om zeep te maken).
  • 209 gram water

Doe de oliën in een pannetje. Het witte dat je hier ziet is de kokosolie. Dit is koud in vaste vorm. En je kunt je voorstellen dat dit voor de zeep ook heel prettig is. Verwarm het pannetje op de laagste stand een klein beetje tot alles mooi vloeibaar is.

Nu volgt een chemisch proces. Maak van de natriumhydroxide en het water loog. Doe keukenhandschoenen aan en zet voor de zekerheid een bril op. Voor dit kleine beetje loog lijken de maatregelen overdreven. Maar het spul kan gemeen bijten en er komen dampen bij vrij. Dat is de reden dat ik het buiten heb gemaakt. Ik gebruikte een rvs kommetje. Ook geschikt is een pyrex kan. En ik heb gehoord dat iemand het in een leeg jampotje maakte. Het potje of kommetje moet goed tegen hitte kunnen.
Doe het water in de kom en giet voorzichtig de natriumhydroxidekorrels erbij. Roeren met een rvs lepel. Het wordt heet en moet een tijdje afkoelen. Ik heb het buiten zeker een kwartier laten afkoelen. Het was buiten 1 graad. Wil je dit sneller dan moet je het kommetje in de gootsteen met koud water zetten. Ik wilde geen risico's lopen door met de kom te gaan wandelen. k heb het hele proces dus buiten verder afgemaakt.
Als de olie ook is afgekoeld neem je het mee naar buiten en daar giet je voorzichtig de loog bij. Met een mixer of staafmixer klopt je het nu op. Op den duur zie je dat de zeep dikker wordt. Voeg nu de sheabutter en eventueel essentiële olie of geurolie toe. Mix hierna verder.
Ik heb ongeveer 10 minuten gemixt. Met een staafmixer gaat het vast sneller.
Giet de zeep in een met bakpapier bekleedde vorm. Ik pakte een cakevorm, maar het kan in een doos, of in van die flexibele cupcakevormpjes.
Laat dit een nacht staan in een schoenendoos. Het is belangrijk dat het afgedekt is. De zeep zal harder worden.
De volgende dag kun je het in stukken snijden.

De zeep is nu klaar, maar zal nog moeten rijpen. De chemische stoffen moeten er uit en het water in de zeep moet verdampen om de zeep harder te maken. Dit duurt 4-6 weken. Dit heet cold process. Ik doe de zeepjes in een schoenendoos.

Ik heb geen geduld. Dus de kontjes van de zeep snij ik af en doe ik in cupcakevormpjes om een aantal stukken af te maken volgens hot process. Het gaat een uur in de over op 80 graden. Elk kwartier even roeren. Ik laat weten hoe het bevalt :-)
Waarom doe ik niet alles volgens hot process? Omdat de zeep iets korreliger schijnt te worden. Ik wil het dus beide proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Superleuk dat je me laat weten wat je vindt!